Andrei Nuțu (n. 1996),
mezinul acestei ediții, este din Piatra – Neamț. Este absolvent
al Liceului de Arte din orașul natal, iar studiile superioare le-a
făcut la Cluj, specializarea pictură de șevalet.
A început să picteze
de mic, la Palatul Copiilor, unde, sub îndrumarea profesoarei
Cristina Petrariu a abordat mai multe tehnici, de la pictură cu
caracter laic, la icoană pe sticlă și pe lemn. Ioan Sbârciu și
George Romila i-au fost, apoi maeștri primul pe partea de pictură
laică, celălalt pe icoană. Se bucură de privilegiul de a fi
coleg, la această ediție, cu profesorul său, George Romila, pe
care îl apreciază foarte mult și de la care consideră că are
încă multe lucruri de învățat.
În biserica în care a
slujit vreme de șapte ani ca hipodiacon, se restaura pictura, care
avea caracter popular. Astfel, având din liceu o bună bază de
cunoștințe de desen, anatomie artistică, cromatologie, s-a putut
apropia de icoană, încă din clasa a X-a, când profesorul Romila,
care le preda, la acel moment istoria artei, l-a luat la el în
atelier.
Pentru partea de frescă
și șantier, Andrei și-a făcut ucenicia cu Nicolae Bălan, cel ce
l-a sprijinit și cu suportul teoretic și dogmatic.
La pictura de șevalet
nu a renunțat, practic, niciodată. Compozițiile sale, cu personaje
surprinse în ipostaze dramatice, sunt de mare impact vizual și cu o
mare încărcătură spirituală. Alternează, profilactic,
perioadele în care privilegiază pictura laică sau, după caz,
pictura cu caracter religios.
Despre simpozionul
Iconari în Otopeni spune că ar trebui să aibă ceva mai multă
vizibilitate în afara cercului de inițiați, să fim ceva mai
deschiși către publicul larg.
Ceea ce este
surpinzător la Andrei este acest caracter versatil, care îi permite
să se miște natural în mediul pictural. Pentru că, în ultimii
ani, s-a preocupat să își însușească vocabularul picturii
bizantine, cu prilejul participării la acest simpozion (unde
pictează Bunavestire), și-a impus o mai mare libertate, pe care
pictura de șevalet i-o acordă, ca să introducă într-o icoană
clasică, acel caracter popular, despre care facem vorbire. Consideră
că icoana populară trebuie să respire libertate, să pornească de
la un model consacrat, dar să nu aibă acel caracter căutat, prea
elaborat, care îi limitează impactul asupra închinătorului.
Seriozitatea,
promptidudinea cu care răspunde diferitelor provocări, suportul
teoretic acumulat, sunt calități intrinseci ale demersului său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu