Andrei
Mușat (30 ani) a absolvit liceul de artă. Are două licențe. Una
însoțită de master la secția murală a
Universității
Naționale de Arte, cealaltă la secția de artă sacră a Facultății
de Teologie Ortodoxă ,,Justinian Patriarhul" din București.
Lucrarea sa de doctorat, în curs de publicare, pe care a susținut-o
la Universitatea de Vest din Timișoara sub îndrumarea Suzanei
Fântânariu, are ca temă Kitschul: simulacrul religios în
Europa de Sud-Est post-totalitară. A studiat doi ani la
Berlin la Institutul de Istoria imaginii și artei - Universitatea
Humboldt. În această ediție a simpozionului, propune icoana
Sfinților Arhangheli Mihai și Gavriil, într-o manieră arhaică,
ce amintește de pictura romanică și cea creștină a primelor
veacuri. ,,Îmi doream de multă vreme să fac îngerii în aceste
proporții cu șase capete în loc de cel puțin șapte și jumătate
cum vor toți. Dar niciodată nu am avut ocazia. Unde, dacă nu
aici, să fi putut face un asemenea experiment?"
Cea
mai mare provocare consideră că este aceea de a ține în frâu
academia din tine. ,,După ce te-ai hrănit din libertatea
voluptuoasă a modelelor care ți-au fost propuse, la care se
adaugă formele pe care vestul le privilegiază, după ce vezi cele
mai actuale experimente plastice din occident și înțelegi gustul
europeanului pentru forme primitive, brute, faci o buclă și
vezi la tine acasă o cultură criptată într-o aparentă incultură
și simplitate. Am numit aici arta populară. Mă bucur că la acest
simpozion nu se forjează pe tiparul țăranului autentic pe
care să-l mitizăm." Dacă reușești să ții în frâu
academia din tine, care te provoacă să-i corectezi pe cei vechi,
poți spera să faci o modestă reproducere care împrumută parțial
din libertatea pictorului popular. Eu leg arta populară de ideea de
libertate, mai curând decât de povești cu căciula dacică".
Pentru
simpozionul Iconari în Otopeni și-ar dori o vizibilitate sporită,
mai cu seamă în rândul publicului larg. Se revendică din arealul
conceptual al lui Sorin Dumitrescu, vizibil mai cu seamă în
desenele sale. La tradiție se raportează într-un mod dinamic,
considerând că este important cât poți lua din limbajul clasic,
astfel încât să nu cazi în clișeu și în kitsch așa cum la
artiștii foarte artiști există riscul dinamitării imaginii sacre.
Și-ar dori să nu mai stăm cu spatele la propriul patrimoniu, să
valorizăm modelele locale, fără a apela la naționalisme ieftine.
Dezaprobă reprezentările Maicii Domnului care se șterge la ochi cu
tricolorul românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu