Claudiu Sfara (43 ani) a
absolvit Liceul de artă din Baia-Mare și facultatea de arte vizuale din Oradea.
A colaborat cu pictorul Mihai Panfil din Iași. Ocazia de a lucra pe șantier i
s-a ivit în timpul facultății, atunci când un coleg de la arte, care lucra ca ucenic
la un pictor de biserici a vrut să plece și să lase pe cineva în locul lui. A
lucrat câțiva ani vara pe șantiere, mai ales frescă cu Florian Negruț, în
județul Sălaj. Apropierea de slujbele ortodoxe a venit mai târziu, atunci când
s-a întâlnit cu Marcel Trifa din Oradea, un coleg, pe care îl consideră un
exemplu personal esențial prin trăirea religioasă pe care i-a insuflat-o. Apoi, vreme de 10 ani, a
pictat icoane și iconostase, după modele grecești.
Prima biserică în
care și-a asumat un program iconografic a fost cea din Călinești. Biserică nouă,
în stil maramureșean, unde trebuia să propună un model iconografic de
inspirație populară. Proiect care l-a dus la bun sfârșit, dar pe care azi l-ar
aborda diferit.
O experiență insolită a constituit-o
iconostasul pictat pentru o biserică a unei comunități ortodoxe din New Jersey
pe care l-a pictat în stilul lui El Greco. A revenit în Munții Apuseni și,
îndrumat de Ioan Popa, a făcut un salt calitativ în acest meșteșug. Consideră
că executarea multor cópii i-a format o anumită ușurință, însă corecturile și
sfaturile pe care Ioan Popa i le-a dat, l-au ajutat mult.
La acest simpozion
abordează icoana Sfinților Constantin și Elena, într-o manieră simplă și clară.
Schimbarea la Față este scena care îl împlinește cel mai mult. Este o icoană de
format mare, pe care a adus-o în expunere. Chiar dacă are căutări și dorință de
inovație, nu își pune deocamdată problema acestei abordări. Spune că inovația
se originează în creația Domnului, iar icoanele vechi, dincolo de un exercițiu
util, dacă devin modele vii prin rugăciune, post, măiestrie și talent, pot constitui
o sursă de inspirație. Despre pictura bisericească cu caracter popular, spune
că este foarte potrivită pentru bisericile maramureșene. O consideră sensibilă
și naivă și, în ultimii ani, a încercat să își însușească elemente pe care le
putea adapta, respectând compoziția și cromatica originare.
Povestește că, într-o
zi, când lucra, un pictor bun, înainte să urce lângă el, pe schelă, s-a
închinat la cele două icoane din biserică, chiar dacă erau icoane fără calități
artistice. Acest gest a fost pentru el revelator, gândindu-se că o icoană
trebuie să aibă în primul rând o calitate intrinsecă.
Participarea la
simpozionul Iconari în Otopeni îl bucură, pentru că îl stimulează să lucreze,
alături de ceilalți colegi, întru credință.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu