Stanislav Grecu (36 ani) a
absolvit Liceul de artă din Chișinău și
Facultatea de Arte Vizuale ,,Ioan Andreescu” de la Cluj, secția pictură. S-a
format ca ucenic în atelierul celebrului pictorului de școală rusă Dumitru
Peicev. Împreună cu Florentin Stoian a lucrat în 2007 pe un șantier la o
mânăstire din Oradea, cu hramul Bunavestire. A fost prilejul cu care a început
să lucreze frescă, dar și primele icoane. În școala de la Chișinău, mai cu
seamă în perioada liceului, a deprins o pictură realistă, academică, foarte
tehnică, ceea ce artistul a perceput ca fiind o adevărată limitare. La Cluj,
însă, a avut ocazia să redescopere pictura impresionistă și, în timpul
facultății, a avut încercări chiar în zona picturii naive. Încă de la început,
icoana, prin stilizarea ei, prin faptul că figurile nu erau redate realist, i-a
sugerat o mai mare libertate. L-a marcat și
i-a plăcut foarte mult. Venea dintr-o familie în care ortodoxia era la ea
acasă, în care mama și bunica erau foarte credincioase și a descoperit în
pictura de icoane lucrurile pe care le căuta.
A avut ocazia să lucreze și
cu Ioan Popa. Această experiență i-a creat posibilitatea de a descoperi lucruri
noi, mai puțin știute și a înțeles că acest tip de pictură bisericească îl
așează în matcă. Accesul la baza de date a lui Ioan Popa i-a deschis noi
perspective și i-a continuat căutările din facultate, în domeniul picturii
naïve. Dacă vreme de mulți ani a avut resurse limitate în acest domeniu, consideră
că accesul la o astfel de bază de date, atât de vastă, conține în el și riscul
de a te rătăci. Ar trebui ani de zile să o poți parcurge și sorta. Cea mai mare
provocare a artistului iconar i se pare aceea de a reuși să pregătească
lucrurile și să le plaseze în context, să adapteze programul iconografic al
unei biserici în funcție de locul și arhitectura acesteia. Căci i se pare
ciudat să vezi într-o biserică maramureșană pictură paleologă, așa cum nu i se
pare potrivit ca într-o biserică din Țara Românească să întâlnim pictură
sârbească. Desigur că aici un rol foarte important îl are comanditarul.
Tema pe care a abordat-o în acest simpozion este o scenă de
suflet: Adormirea Maicii Domnului, pe care a pictat-o, de-a lungul timpului, în
diferite spații atipice mai mici sau mai mari. Pe lângă stilizarea necesară,
cea mai mare provocare a constituit-o, după părerea sa, plasarea în context a
elementelor cu character popular și integrarea lor, din punct de vedere
cromatic și compozițional.
În ceea ce privește raportul
între tradiție și inovație i se pare că util este, nu a copia fără sentiment,
ci a recompune sintaxa unei icoane, pornind de la elemente de vocabular
consacrate. Nu consideră că e greșit să vii cu ceva diferit, ci i se pare
absurd să copiezi aceleși imagini în spații și biserici diferite, generând doar
replici, fără un punct de vedere personal. Pe de altă parte, consideră că libertatea de a inova implică
responsabilitate pentru lucrul cât mai bine făcut și pentru păstrarea
contextului liturgic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu