Toma
Victor este absolvent de teologie artă sacră și a ajuns să
picteze icoane datorită unui profesor de religie din școala
primară. Blândețea acestuia a avut un impact major asupra
copilului de atunci și i-a schimbat percepția asupra lucrurilor din
jur. A fost cel dintâi profesor care i-a dus la biserică și i-a
împărtășit pentru prima oară. Pe parcursul uceniciei sale a avut
susținerea părinților care nu s-au împotrivit acestei
îndeletniciri. În liceu, a întâlnit pe Marian Nan care l-a luat
în vacanțe pe șantier. Acolo a fost pe mai mulți ani adevărata
lui ucenicie. Astfel, optiunea pentru secțiunea pentru artă sacră
de la teologie a venit de la sine. A lucrat mult în facultate în
restaurare și a urmat, apoi, pașii clasici: stagiatura, examenul
etc.
Tema pe
care a adus-o la iconari în Otopeni a fost negociată îndelung cu
Ioan Popa pe schițe. Inițial era vorba să facă o reproducere a
lui Mircea cel Bătrân așa cum apare el la curtea domnească.
Ulterior, însă, s-a gândit la o compoziție complexă în care a
fost adăugat și sfântul Nicodim de la Tismana la sfatul și cu
ajutorul căruia Mircea cel Bătrân a ctitorit Cozia. Ctitoriile
Cotmeana și Brădetu sunt adăugate compoziției, iar în registrul
superior este înfățișat Iisus Emanuel primind jertfa pe tipicul
unui tablou votiv. Și-a propus să pună în evidență, mai cu
seamă, detaliile relevante.
În
ceea ce privește situarea sa pe scala dintre tradiție și inovație,
consideră că lucrurile sunt deja clarificate, că în tradiție nu
prea mai ai ce adăuga și că orice ai încerca să adaugi, trebuie
să preiei de undeva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu