joi, 1 noiembrie 2018

Ziua a IV-a


 Zi plină, cu grupuri de vizitatori mari și mici, cu povești minunate de viață și artă.
Ars longa, vita brevis, pare a fi deviza celor ce rămân, ore întregi, în fața șevaletelor.

Mirela Klein Kirițescu, din București, vine din  înrudirea îndepărtată, prin alianță, cu însuși Ioan Inochentie Micu Klein.  Antrenată la școala lui Alexandru Nicolau,  a avut, încă din copilărie, o relație bună cu desenul și, deși nu a urmat învățământul artistic, a ales facultatea de Teologie - Artă Sacră. A făcut apoi masteratul la Universitatea Națională de Arte, secția Artă Murală.
I-a fost arondată doamna Maria Brâncoveanu, pentru că fiecare a trebuit să înfățișeze chipul unui localnic. La baza lucrării sale, stă cartea Doamna Maria Brâncoveanu - Tainica biruință a lacrimilor, o documentare întru canonizare a acestei femei cu o putere ( după părerea mea), fără comună măsură. Portretul, figură întreagă, este flancat de ctitoriile sale, de la începutul secolului al XVIII - lea: bolnița Mănăstirii Hurezi, Biserica Dintr-o zi și Surpatele
Motivele vegetale, de sorginte venețiană, ce împodobesc amplul său veșmânt, fac trimitere la haina împărătesei Elena, așa cum apare ea la Hurezi.
La iconari în Otopeni se simte ca într-o familie și și-ar dori să aibă mai mult timp, să îi poată privi la lucru și pe ceilalți participanți. Îi plac excursiile în grup și i s-ar părea că mai multe momente de comuniune ar fi binevenite.

Mezina grupului, Veronica Budai, vine de la Cluj. La mirarea mea că pictează cu mâna stângă, răspunde cu candoare: am văzut mulți pictori stângaci. Și eu, adaugă, hâtru, vecinul ei de șevalet, Dan Isailă.
Veronica a lucrat toată copilăria icoane pe sticlă, iar cînd a crescut, tuturor li s-a părut de la sine înțeles ca fiica preotului să meargă la Artă Sacră, la Cluj. A fost în taberele de pictură organizate de părintele Pantelimon la Oașa, și se revendică din proximitatea maestrului său Alexandru Săsărman.
Contrat opiniei generale, că este greu pentru fete pe șantiere, consideră că, dacă găsești maestrul care să te inspire, poți rezista și chiar face treabă bună, în ani, cu răbdare și abnegație.
Panoul pe care îl înfățișează pe voievodul Mihai Viteazul, personaj de calibru, necanonizat, îi place, pentru că o provoacă, îi ridică probleme.
Se simte, aici, mai curând ca un învățăcel, nu precum cineva care face o demonstrație de virtuozitate, cum consideră că este cazul celorlalți participanți. Ritmul alert o ține în priză și se simte ca pe șantier, când stai pe schelă, uneori, de dimineața până seara.
Se bucură nespus că are prilejul să întâlnească oameni pe care, altfel, nu ar fi avut ocazia să-i cunoască îndeaproape.




Am profitat de vizita lui Mihai Coman, ca să putem vorbi cu părintele Luca, dar, despre asta, într-o relatare viitoare

Nu uitați, că vă așteptăm, alături de noi!

Echipa Iconari în Otopeni



















miercuri, 31 octombrie 2018

Ziua a III-a

Timpul trece repede, lucrările prind contur, oamenii ar adăsta unii cu alții, dar au și râvnă la lucru.
După masă, am fost într-o fugă, să vedem conca altarului unei mici biserici militare, pictate, acum patru ani, de Ioan Popa și Toma Chituc, compoziție somptuoasă, pe trei registre. Proiectul a fost abandonat, însă părintele ne povestea despre programul iconografic, ca și cum ar fi fost etalat pe pereți.






Între timp, ni s-au alăturat și cei doi iconari de la Iași: Marcel Furtună și Iulian Batalan

Astăzi am vorbit cu Mirela Klein Kirițescu, cu Veronica Budai și cu Dan Isăilă
Promit să revin, cu mărturiile lor.

Până atunci iată câteva imagini, pentru cei ce nu au reușit, încă, să ni se alăture



Ziua a II-a


Aproape cum era de așteptat, ziua a doua este despre discuții tehnice: despre aur moale, colaje și rezolvări insolite, despre treceri rafinate, miniaturi sculptate, cum numai la Vatican am mai văzut în realitate.
Compozițiile încep să se precizeze, individualitatea începe, treptat, să genereze un grup.
E liniște punctată de muzică psaltică.

Vizitatorii petrec ore bune pe lângă artiști.
Despre Iconari în Otopeni, Viorel Maxim (mozaic Regele Ferdinand I, Intregitorul),spune că i-a schimbat perspectiva asupra perioadei paleologe, la care s-a raportat ca la un reper important, vreme de mai multe decenii.
Urmărește fenomenul generat de acest simpozion și se numără printre cei ce au frecventat edițiile precedente, din public. Anul trecut, a venit special să îl cunoască pe Milan Pilipovic.
Consideră că a realizat, cu acest prilej, că nu sunt bătute în cuie canoanele, însă nici originalitatea nu trebuie căutată cu orice preț. Spune că inovația vine de la sine, prin acumulare și prin educația ochiului și a spiritului, că ea trebuie fundamentată teologic, în ani de dezbateri și că dorința de a fi diferit se poate realiza, printr-o cunoaștere vastă.

Vă așteptăm și mâine, alături de noi!

Echipa Iconari în Otopeni


Icoana Unirii (Sfinții ierarhi Iosif cel Nou de la Partoș, Mitropolitul Banatului, Sf. Andrei Șaguna, Mitropolitul Transilvaniei, Sf. Antim Ivireanul, Mitropolitul Țării Românești , Sf. Varlaam, Mitropolitul Moldovei și Sf. Dionisie, Episcopul Cetății Albe Ismail) - Lucrarea Elenei Murariu

Veronica Budai  Cluj - Napoca
Dan Isăilă - Pitești
Nikoloz Badurașvili - Tbilisi
Mihai Dumitru - București
George Rășcanu - Vaslui
Mirela Klein Kirițescu - București




Mihai Neaga - București
Elena Murariu - București
Costel Nacu - București
Mozaic - Portretul Regelui Ferdinand I  Întregitorul - lucrarea lui Viorel Maxim, de la Cluj

Miniaturi executate de Nikoloz Badurașvili - Tbilisi - Georgia
Ieroschimonah Luca - Mănăstirea Xenofont - Sfântul Munte Athos










Ziua I



 Dragi prieteni,

Sfârșitul de octombrie aduce iconarii la Otopeni. Pentru mine, dintre toate, cea mai dulce “povară”, de peste an, din punct de vedere profesional.

Ziua I, organizarea de șantier, are tipicul ei. Sunt așezate pe poziție panourile și lucrările cu care fiecare a venit de acasă, facem cunoștință unul cu altul și cea mai mare provocare este ca lista tipărită a participanților și a temelor să se suprapună cu realitatea din teren.

Anul acesta, ediția a VI-a, este despre Sfinți Voievozi și Domnitori, din cele trei provincii românești, însoțiți, iconografic, de cele mai importante ctitorii ale lor.

Matei Basarab, Sf. Voievod Constantin Brâncoveanu, Sfântul Voievod Ștefan cel Mare, Domnitorul Petru Rareș, Domnitorul Alexandru cel Bun, Domnitorul Vasile Lupu, Sfântul Voievod Neagoe Basarab, Domnitorul Basarab I, Doamna Maria Brâncoveanu, Domnitorul Mihai Viteazul, Domnitorul Mircea cel Bătrân, dar și Regele Ferdinand I, Reîntregitorul și Stema României Mari, acestea sunt titlurile propuse și asumate de paricipanții la această ediție.

Participanții, sunt, de această dată, români, cu două notabile excepții: Ieroschimonahul Luca, de la Mânăstirea Xenofont, de la Sfântul Munte Athos și Nikoloz Badurașvili, de la Tbilisi - Georgia. (Cu voia dumneavoastră, pe Ioan Cojocaru, de la Chișinău, nu am să-l număr cu străinii)

Și, dacă din punct de vedere conceptual, această ediție își propune să pună în discuție ideea de ctitorie, din punct de vedere al expresiei artistice, personal, continui să consider acest atelier deschis, o manifestare de artă contemporană.

Vă așteptăm, alături de noi

Echipa Iconari în Otopeni


Iconari în Otopeni Ediția a VI-a