(scrisoare de la locul faptei - Mădălina Mirea, curator)
Dragi prieteni,
Sfârșitul de octombrie aduce, întotdeauna, Iconari în Otopeni. Cu rugăciune de început
bun, cu miros de smirnă, cu liniște și har pogorându-se. Măsurăm, de fiecare
dată, distanța dintre un panou curat și rezultatul său după cele cinci zile de
atelier.
Ediția aceasta, cea de-a cincicea, este cu multe povești.
Este despre oameni care lucrează icoană de mai bine de două decenii, despre un
român din Alba – Iulia și despre o româncă din Timișoara, despre un rus și un
bielorus, despre un italian (singurul catolic, dar cu o puternică trăire
ortodoxă, a cărui mamă a citit Frații Karamazov și i-a pus numele Ivan), despre
o georgiancă, un cipriot, despre un bulgar, și doi sârbi, dintre care unul vine
de la Hanovra.
Fiecare are multe de spus și, deși e doar prima zi, am vaga
senzație că nu voi putea prinde în cuvinte aceast timp intens.
Ioan s-a întrecut pe
sine, a lucrat luni în șir la lista invitaților la a cărei formă hazardul a
adăugat tușa finală.
Negocierile le-a dus tot el: cu Primăria Otopeni și cu
Centrul Cultural Ion Manu, pentru toate aspectele ce țin de organizarea unei
ediții atât de ambițioase, cu artiștii pentru tema pe care o vor reprezenta, cu
înaltele fețe bisericești pentru titlul evenimentului. Pentru că ne veți tot
auzi spunând acest lucru: ediția din acest an, stă sub semnul apărătorilor
ortodoxiei și al mărturisitorilor lui Hristos, în temnițele comuniste. Și chiar
dacă noi nu avem încă sfinți canonizați, alți participanți vin cu mărturia lor
despre sfinții lor recenți, din anii 90 și chiar de acum mai puțin de un
deceniu. Alții au ales să abordeze subiectul încă și mai larg, aducând în prim
plan subiectul atât de stringent al noilor martiri întru Hristos, mai cu seamă
din spațiul oriental.Vorbim, așadar, de personalități diferite, cu discursuri
plastice de anvergură, justificate
teologic în toate detaliile.
În timpul prânzului, am profitat de prezența prietenei
noastre, Camelia Munteanu - excelentă
vorbitoare de limbă rusă - și am rugat-o să îmi înlesnească dialogul cu Nicolai
Smetanin, din Rusia și pe cel cu Viktor Dovnar, din Belarus (Viktor m-a rugat
să schimb eticheta, să scriu că el vine din Belarus, nu din Bielorusia).
I-am întrebat același lucru: cum au ajuns să picteze icoană,
dacă au mai participat la manifestări de acest gen și câteva detalii despre
tema pe care o vor aborda.
Povestea lui Nicolai Smetanin este o clasică poveste de
convertire. Un artist avangardist, bine cotat și cu succes inclusiv în plan
financiar, atinge un punct de marasm, în care pierde sensul existenței. Își
cară toate lucrările în curte, cu gândul să le dea foc, se răzgândește în
ultima clipă, aderă la Frăția Ortodoxă Alexander Nevsky, din Novgorod, pictează
vreme de zece ani doar icoane, după care începe să abordeze și pictura murală.
Din felul în care mânuiește pensula, se vede clar o formație artistică de
elită.
Este prima dată când participă la un astfel de simpozion, nu
știa nimic despre România.
Faptul că ne-a spus că la ei în presă și la televizor nu se
vorbește nimic despre țara noastră mi s-a părut, sincer, o veste bună. Este
plăcut surprins de manifestările vizibile ale trăirii noastre ortodoxe, din
care simpozionul de iconografie contemporană de la Otopeni este parte
integrantă.
A ales să înfățișeze un amplu grup de neo – martiri, care
transgresează timpul și spațiul, pentru a ilustra frământarea sa, închegată în
întrebarea: ce este mai nociv: fascimul, comunismul, sau liberalismul, trei
concepte moderne care îl exclud din ecuație pe Dumnezeu și neagă trecutul, în
favoarea unui viitor din ce în ce mai incert.
Viktor Dovnar, din Belarus, este la bază regizor de
televiziune. A lucrat 21 de ani în studioul de film din Belarus, lucrând,
inclusiv, filme de animație. Căutările sale de natură duhovnicească s-au
manifestat încă din copilărie. Părinții erau credincioși, fără a merge regulat
la biserică. Bunicul avea o biblie masivă, pe care Viktor o cerceta adesea.
Învățământul artistic de la Minsk cuprindea studii plastice și cinematografice,
cu diverse specializări. Astfel încât a beneficiat de o bună bază a educației
plastice. În facultate a început să se apropie de Dumnezeu. O bună bucată de
vreme, el și soția sa nu au avut copii. După ce s-au cununat la biserică, li
s-a născut un fiu. După Perestroika, activitatea studioului s-a redus, astfel
că a revenit la vechea sa pasiune: arta veche rusească, și cea bizantină. A
lucrat ani buni în biserici ortodoxe din Polonia, după care s-a întors în țară
și a activat ca pictor bisericesc profesionist.
A participat în urmă cu o lună la un simpozion similar, în
Polonia. Acolo l-a întâlnit pe Mihai Coman. În Belarus este el însuși
organizatorul unui atelier deschis de iconografie.
A ales să-l picteze pe Constantin Jdanov, un preot torturat
de comuniști, ale cărui moaște au fost descoperite în 2008 și care a fost
canonizat în 2009. Torțonarii i-au rupt mâinile și picioarele și l-au îngropat
de viu. Cei ce au venit să ceară eliberarea lui, au fost împușcați.
Mi-a spus că există o
amplă documentare, finanțată printr-o inițiativă privată, întreprinsă de Leonid
Marakou, un jurnalist, scriitor și istoric din Belarus, pe care o puteți accesa
la această adresă http://www.marakou.by/en/
Ivan Polverari de la Roma, ne-a arătat icoana lui Maximilian
Kolberg, pictată de el.
Este un sfânt catolic, canonizat în 2008 care a fost deportat din Polonia la Auschwitz, împreună cu mai mulți creștini care făceau, la acel moment, opoziție antifascistă. Din jurnalul unui ofițer neamț, aflăm că, în ziua în care a fost dus spre locul de execuție, auzea cântări îngerești.
Este un sfânt catolic, canonizat în 2008 care a fost deportat din Polonia la Auschwitz, împreună cu mai mulți creștini care făceau, la acel moment, opoziție antifascistă. Din jurnalul unui ofițer neamț, aflăm că, în ziua în care a fost dus spre locul de execuție, auzea cântări îngerești.
Sperăm că v-am făcut curioși. Vă așteptăm la Otopeni, să
toarcem, împreună, firul poveștilor pe care le-am stârnit aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu