Ziua a cincea a fost dedicată
conferințelor. A fost un timp dens, în care, în prezența unui public nu foarte
numeros dar foarte interesat de subiect s-au derulat conferințele anunțate.
Părintele Jan Nicolae de la biserica din Alba, ce poartă hramul Sfinților Martiri Brâncoveni, ne-a prezentat rezultate ale cercetării domniei sale asupra dimensiunii iconografice a euharistiei la români. Cu un rar întâlnit dar al vorbirii, stăpânind în detaliu o vastă bibliografie, inclusiv internațională, părintele ne-a adus în atenție câteva reprezentări de referință ale lui Iisus Hristos Vița Vieții. Icoana, zugrăvită de Ioan Popa cu prilejul simpozionului din această primăvară, de la Cotroceni, icoană care alătură, în aceeași imagine pe Sfinții Martiri Brâncoveni și pe iisus Hristos în a cărui coastă se originează vrejul viței de vie, este considerată de către părintele Jan Nicolae a fi imaginea emblematică a acestui an.
Părintele Jan Nicolae de la biserica din Alba, ce poartă hramul Sfinților Martiri Brâncoveni, ne-a prezentat rezultate ale cercetării domniei sale asupra dimensiunii iconografice a euharistiei la români. Cu un rar întâlnit dar al vorbirii, stăpânind în detaliu o vastă bibliografie, inclusiv internațională, părintele ne-a adus în atenție câteva reprezentări de referință ale lui Iisus Hristos Vița Vieții. Icoana, zugrăvită de Ioan Popa cu prilejul simpozionului din această primăvară, de la Cotroceni, icoană care alătură, în aceeași imagine pe Sfinții Martiri Brâncoveni și pe iisus Hristos în a cărui coastă se originează vrejul viței de vie, este considerată de către părintele Jan Nicolae a fi imaginea emblematică a acestui an.
A urmat expunerea domnului Romeo
Andronic, despre restaurarea bisericii de la Mogoșoaia, o expunere densă, din
care am aflat că inclusiv între straturile de pictură datate 1688 și,
respectiv, 1705 există diferențe stilistice, deși, teoretic, sunt pictate de
același meșter - Constantinos. Când între anii 1941 - 1943 Martha Bibescu
restaurează cu resurse proprii biserica, pictura va fi încredințată unor
pictori italieni. I.D. Ștefănescu a intervenit atunci personal și a stopat
aceste lucrări de restaurare care, se pare, erau executate cu substanțe
improprii. Între anii 1975 - 1982 pictura a trecut printr-o nouă încercare de
restaurare. Etapa 2009 - 2014, care tocmai s-a încheiat a avut de rezolvat mai
multe desprinderi ale stratului de zidărie, dar și ale stratului de culoare.
Cea mai mare provocare cu care s-a confruntat echipa domnului Romeo Andronic a
fost integrarea cromatică. În calitate de beneficiar, vă pot spune că lucrul
este bine făcut.
După pauza de prânz, a fost rândul
lui Vladimir Bulat să ne ofere o altă perspectivă asupra percepției
contemporane a lui Brâncoveanu. Câteva fragmente din cronica lui Uric,
cronicarul moldovean, ni-l înfățișează pe Brâncoveanu drept un prinț care a
stricat vechea rânduială (?) și care și-a permis să bată monedă cu chipul său,
ca într-o țară suverană. Cea de-a doua parte a expunerii domnului Vladimir
Bulat a adus în discuție elemente ale iconografiei martirilor, așa cum apar ele
reflectate de lucrările Elenei Murariu. A fost subliniat efortul artistei,
întins pe mai bine de două decenii de a stabili câteva coordonate clare ale
reprezentării Brâncovenilor, fundamentat în surse documentare de primă mână și
înglobate într-o viziune artistică personală de excepție.
Părintele diacon Cornel Coman ne-a
împărtășit provocările cu care se confruntă un imnograf, atunci când trebuie să
adune la un loc lucrurile relevante pentru istoria unui sfânt. Căutările în
domeniul metricii, aflarea cuvântului propriu sensului prim, care, însă, să
aibă și virtuți expresive, sunt doar câteva dintre obstacolele pe care le are
de depășit cel ce se încumetă să compună astăzi o slujbă pentru un sfânt intrat
recent în panteonul național, așa cum este și cazul Sfinților Brâncoveni.
Discuția s-a lărgit asupra cuvintelor recente, neologisme de exemplu, despre
care părintele diacon consideră că nu au ce căuta în limbajul liturgic, dar,
din sală, au fost voci care au susținut faptul că omul modern are dreptul să
înțeleagă acest limbaj viu, purtător de sens și că, la rigoare, omul
contemporan ar fi dispus, poate, să sacrifice forma pentru o mai bună
înțelegere a conținului.
Nu a mai
fost timp să repertoriem motivele brâncovenești, așa cum ne propuseserăm și Ana
- Maria Goilav ne-a promis că ne va prezenta în această seară, la vernisaj,
ideea martirionului călător. În schimb, am beneficiat de un excurs extrem de
bine documentat în contemporaneitatea lui Brâncoveanu, oferit, chiar lângă
panourile crude, de doamna Doina Mândru. Domnia sa ne semnealează faptul că în
arta brâncovenească există influențe ale renașterii târzii, laolată cu elemente
de decorație vegetală venite pe filieră orientală și că importul de elemente
stilistice limitează originalitatea artei brâncovenești. Artă care este
potrivită pentru spații mici, nu pentru catedralele contemporane. Și că, așa
cum dacă Brâncoveanu ar fi trăit astăzi ar fi avut o mașină de ultimul tip,
este necesar ca și demersul nostru să fie unul realist, care să recupereze
tradiția, fără însă a-i rămâne captivi.
Discuțiile
ar fi continuat până târziu, în noapte, dacă toți participanții nu ar fi fost
epuizați. Era o stare de efervescență spirituală, din care ne-am desprins cu
greu.
O tânără
familie din Ploiești era pe punctul de a pierde trenul. Lor le datorăm
minunatele imagini și, lucru prețios, înregistrarea conferințelor. Cineva a
venit special de la Bacău și a rămas cu noi în tot acest timp și nu puțini au
fost cei care ne-au încurajat să continuăm.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
Mădălina Mirea, curator eveniment
Au participat cu truda mâinii și a inimii:
Bogdan Verdeș (Galați), icoană (Sf. Ștefan Brâncoveanu) și frescă (medalion Sf. Maria doamna)
Camelia Popa (Otopeni), icoană (Sf. Matei Brâncoveanu)
Cătălin Palamariu (București), frescă (2 medalioane cu Sfinții Grigorie Dascălul și Gheorghe de la Cernica), ornamente exterioare
Cristian Badalan (Galați), icoană (Sf. Constantin fiul) și frescă (medalion Sf. Calinic de la Cernica)
Cristina Răileanu (Cluj-Napoca), icoană (Sf. Radu Brâncoveanu)
Gabriel Giodea (Craiova), frescă (Iisus Hristos Pantocrator)
Marius Cezar Ivana (București), frescă (Sf. Dimitrie Basarabov) și icoană (Sf. Ianache Văcărescu)
Sorin George Nicolae (București), icoană (Maica Domnului cu pruncul)
Vitalie Ciocoi (Chițcani, Transnistria), frescă (medalion Sf. Constantin cel Mare și Sf. Antim Ivireanul)
ieromonah Savatie Baștovoi (m-tirea Noul Neamț, Transnistria), sculptură în lemn (cruce cu Mântuitorul)
Ana-Maria Goilav (București), arhitectură (proiect Martyrion)
Claudiu Opaina (București), mozaic (Sf. Mahramă)
Bogdan Popa (Piscu, Ilfov), aurar (candelă)Au participat cu truda vorbei și a inimii:
preot Dr. Lector Univ. Jan Nicolae (Facultatea de Teologie, Alba-Iulia), Iconografia euharistică brâncovenească
Romeo Andronic (pictor–restaurator), Conservarea și restaurarea picturii murale la biserica Sf. M. Mc. Gheorghe (sec. XVII), Mogoşoaia - jud. Ilfov
Vladimir Bulat (critic de artă), Iconografia martirilor Brâncoveni. De la Tomosul de canonizare la stilistica iconologică
Mădălina Mirea (istoric de artă), Elemente stilistice reprezentative ale artei brancovenesti – o perspectivă istorică
lect. dr. arh. Ana-Maria Goilav (UAUIM, București), Un martyrion călător al Sfinților Brâncoveni
diacon Cornel Coman, Iconografie şi Imnografie - convergențe tehniceSunt alături de noi în această seara cu bucurie:
ora 18:00: Iuliana Mateescu (editor), lansarea filmului Un chip de lumină - Arhimandritul Ioan, stareţ al mânăstirii Hurezi între anii 1692 – 1726’
ora 19:30: Grupul psaltic “Stavropoleos” condus de arhid. lector univ. dr. Gabriel Constantin Oprea
Le mulțumim tuturor și în mod special Primăriei Orașului Otopeni și Centrului Cultural ”Ion Manu”.
Partenerilor: Librăria Bizantină, Welde Romania, Total Comunicare, WM Outdoor & Indoor Advertising, Filos, La Vulturi
Partenerilor media: Igloo,
Observator Cultural, Lumea Credinței, Pemptousia, Familia Ortodoxă,
Jurnalul de Ilfov, Radio Trinitas, TVR1, Universul Credinței
Pentru orice alte informații puteți contacta:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu