miercuri, 25 martie 2015

Astazi de Buna Vestire - vernisaj Ioan si Camelia Popa si prezentare album Iconari in Otopeni la Mogosoaia

Va anuntam cu bucurie doua evenimente la care va invitam cu drag sa fim alaturi astazi, zi de mare sarbatoare!

La ora 16, vom insoti gandurile noastre bune de vernisajul icoanelor de catapeteasma realizate de Ioan Popa, impreuna cu sotia sa Camelia Popa, eveniment ce are loc la Palatele Brancovenesti de la Mogosoaia si despre care va transmitem detalii mai jos.

Cu aceasta ocazie, vom face si o noua intalnire cu proaspata aparitie a albumului Iconari in OtopeniDeschiderea catre public si lucrarea continua in vazul tuturor, in mijlocul cetatii, aducand aproape fauritori de obiecte de cult si incercand sa realizeze echipe de lucru unite pe temeiul acelei (im)partasiri atat de necesare comuniunii reprezinta mizele de substanta ale intregului proiect Iconari in Otopeni.
Destinata sa reflecte consistenta editiei a doua a proiectului alaturi de noi premise de discutie iconologica, arhitectonica si istorica, cartea a fost recent lansata la Libraria Bizantina in cadrul expozitiei a doi participanti in cadrul atelierelor din Otopeni, Cristina si Andrei Raileanu. Curatorul Madalina Mirea si criticul de arta Vladimir Bulat au marcat insa, in discursurile de prezentare ale acestui volum, necesitatea esentiala de a continua cu fiecare ocazie dialogul despre reperele importante in iconografia contemporana romaneasca, acelea care, cu adevarat, reusesc o impletire vie a Traditiei cu mestesugul bine stapanit. 

In contextul vizual contemporan marcat de confuzia ce dilueaza atat de frecvent astazi granita dintre icoana si tablou religios, diferentierea unor puncte de vedere pe acest fundal atrage atentia asupra caracterului discutabil in zona reproducerilor de diverse facturi ale imaginii religioase si subliniaza in acelasi timp dezvoltarea concomitenta a unor demersuri cu har.

Va asteptam!




Va invitam la vernisajul expunerii icoanelor unei intregi catapetesme, miercuri, 25 martie, orele 16.00 la Palatele brancovenesti de la Mogosoaia, in sala Cuhnia.

Prezinta parintele prof. lector univ. Jan Nicolae, istoricii de arta Doina Mandru si Madalina Mirea


Catapeteasma euharistică – prag pascal al Împărăţiei

Biserica “Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinții Ioani (Botezătorul, Teologul și Gură de Aur)” de la Alba Iulia are o poveste specială, a cărei derulare cuprinde un întreg deceniu, 2005-2015, beneficiind de dezbaterea arhitecturală şi iconologică de după 1989 din spaţiul cultural şi eclezial românesc. Biserica reprezintă un manifest teologic şi estetic, rafinata sa coregrafie arhitecturală şi iconologică stând sub semnul regăsirii unui ethos euharistic şi duhovnicesc specific creştinismului primar, dar şi al conexiunilor locale cu reînnoirea euharistică şi filocalică, dezvoltand o viziune plastică de sinteză simbolică în zona universală a arhetipurilor.
Întregul ansamblu al altarului format din iconostas, proscomidiar şi uşa de ieşire a altarului stă sub pecetea teologiei euharistice ioaneice.
Morfologia acestui unicat arhitectural  cerea o atenţie specială dedicată formei iconostasului care a fost conceput şi realizat de artistul plastic Virgil Scripcariu (n. 1974) încadrându-se în aceeaşi orientare euharistică a întregului edificiu, partea de sus fiind în forma buzei unui potir, privit din profil, care-şi revarsă preaplinul în naos, iar întreaga sa elaborare încearcă să îmbine mai multe tipologii reconciliate euharistic în imaginea lui Hristos ca noua Catapeteasmă a Templului eshatologic[1] (cf. Evrei 9): potir, ecran mistagogic, viţă (arbore) a lui Iesei, norul de martori, vedenia Împărăţiei, înălţimea sa fiind exact până la piedestalul de sub picioarele Orantei din absida altarului, dispus pe circa 4 metri. Urzeala hermeneutică a diferitelor tipologii este asigurată printr-o textură preţioasă formată din miezuri şi peceţi liturgice gravate pe trupul catapetesmei: Via Domnului; Ciorchinele milostivirii; Viţa lui Iesei; Frângerea pâinii; Paharul binecuvântării; Catapeteasma zilei a opta; Har peste Har; Norul slavei; Nor de martori. Din punct de vedere practic, iconostasul ţine loc şi de veşmântar, ducând la regăsirea dimensiunii iconice şi eshatologice a înveşmântării sacerdotale. De asemenea, înscrisurile din ciclul Deisis „Nu mai au vin” (Maica Domnului) şi “Iată, Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii” (Sf. Ioan Botezătorul), ca şi prezentarea Crucii de tâmplă ca şi carte a vieţii lui Iisus Hristos, Mielul junghiat de la întemeierea lumii (Apoc. 13, 8), sunt embleme ale misticii nupţiale euharistice.

Icoanele tâmplei, executate de pictorul Ioan Popa împreună cu soţia sa, Camelia Popa, în stare binecuvântată, vor fi dispuse pe două etaje iconografice: în cel dintâi icoanele împărăteşti Hristos Viţa şi Maica Domnului cu Pruncul Iisus purtând un ciorchine de strugure (Weintrauben Madona), o formă de inculturare a Evangheliei în Ţara vinului cu hotarul său de la Alba Iulia, și icoanele de hram: Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinţii Ioani – Botezătorul, Evanghelistul şi Hrisostomul; etajul al doilea cuprinde prăznicarul de tâmplă într-o subtilă şi curajoasă abordare plastică, iar in mijlocul lor va sta icoana „Hristos în slavă”, trecând dincolo de catapeteasma zilei a opta. Pandantul acestei imagini centrale va fi în lăuntrul altarului, pe spatele catapetesmei,  icoana Preascumpului Sânge al lui Hristos, încadrată de Părinţi ai Bisericii din cele mai importante tradiţii culturale, greacă, latină şi siriacă. Se distinge între aceştia Sf. Grigore Palama purtând un înscris omiletic euharistic: „Pâinea aceasta este ca o catapetesamă” (Omilia 56).
La bază, dedesubtul celor patru icoane ale primului registru iconografic al iconostasului, vor fi stilizate patru simboluri aviforme: pelicanul (Hristos), cloşca (Biserica, după modelul de la biserica ierusalimiteană Dominus flevit), vulturul sau păunul (Brâncoveanu) şi fenixul (Ioanii). Uşa laterală de la altar va avea aceeaşi stilistică, dar va fi legată de tema Crucii ca teasc mistic.


lector univ. Jan Nicolae
Parohul Bisericii “Sfinții Mucenici Brâncoveni şi Sfinții Ioani (Botezătorul, Teologul și Gură de Aur)” de la Alba Iulia



[1] Jan Nicolae, Dumnezeiasca Euharistie, catapeteasma zilei a opta, conferinţă în cadrul Festivalului „Din dragoste pentru frumos”, Paris, 29 mai-1 iunie 2014.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu