Reverberează încă ecourile celei de-a patra
ediții a simpozionului de artă liturgică Iconari în Otopeni. O ediție bogată,
în care participanții au împlinit scene din viața Sfântului Ierarh Antim
Ivireanul. Ca și în cazul Sfinților Martiri Brâncoveni, și al Sfinților din
Inchisori, iconografia sfântului este încă la începuturi. Fără efortul masiv de
documentare prealabilă, pe care iconarii l-au făcut, izvodirea acestor scene nu
ar fi fost posibilă. Atunci când se află în fața provocării de a propune un program
iconografic nou, pe lângă o mare libertate, el se confruntă cu o mare
responsabilitate, anume aceea de a fi luat ulterior drept model.
Astfel că programul iconografic, în
aspectele sale controversate, s-a conturat de la sine ca temă de discuție
pentru masa rotundă. Conferințele au fost consistente și au stat la baza
discuțiilor libere ce le-au urmat. Acel cadru larg și liber, în care iconarii
și ceilalți specialiști pot vorbi nestingheriți s-a conturat în primele ediții,
iar acum s-a împlinit. Dovadă stau orele în care publicul pe de-o parte și
invitații pe de alta, au dialogat deschis, într-un mod din care se pot extrage
idei și direcții viitoare.
Arhitectul Andrei Mărgulescu de la
Universitatea de Arhitectură Ion Mincu din București a pledat pentru un spațiu
al Împărăției care trebuie să aibă anumite calități. Monahia Atanasia Văietiși
de la Mănăstirea Stavropoleos a pus în evidență aspecte concrete, ce țin de
estetica programelor iconografice contemporane. Mihai Coman, de la Facultatea
de Teologie Ortodoxă Justinian
Patriarhul din București a vorbit foarte dens despre programul
iconografic al Mănăstirii Sucevița, în comparație cu programele iconografice
ale mănăstirilor din Nordul Moldovei. Parintele Jan Nicolae ne-a propus un
excurs în exoticul program iconografic al Arcei Noetice de la Alba Iulia,
explicând pe larg, cum a fundamentat teologic aceste scene insolite pe care
Ioan Popa a reușit cu succes să le închege într-un tot coerent și compact. A
venit apoi rândul pictorului bisericesc Alexandru Nicolau să expună pe larg
dificultățile arhitectonice cu care a trebuit să se confrunte în elaborarea
programelor iconografice pe care le-a coordonat. Încheierea a aparținut
părintelui Dumitru Bostan, de la Biserica Izvorul Tămăduirii din București,
care ne-a propus câteva glosse despre narațiunea iconică din care fiecare
dintre noi facem parte.
Corul Psaltis, de la Mănăsirea Antim,
condus de Florin Leonte a făcut trecerea dintre conferințe și vernisaj.
Așa cum puteți vedea, foarte multă lume ni
s-a alăturat. A fost un prilej de bucurie să vedem cum crește, de la an la an,
comunitatea celor interesați de această manifestare. Numărul și calitatea celor
ce ne-au trecut pragul la Centrul Cultural Ion Manu din Otopeni, ne obligă și
ne responsabilizează. Anul viitor, dedicat iconarilor și Sfinților Martiri din
Închisorile Comuniste, va fi o nouă provocare, de care va trebui să ne ocupăm
încă de pe acum.
Urmăriți-ne, voi, cei peste 28 000 de
vizitatori de pe acest blog, cei ce dați sens eforturilor noastre!
Mădălina Mirea
curator eveniment
Expoziția va
rămâne deschisă până în luna decembrie 2016 și va cuprinde atât lucrările
realizate de participanți în cadrul atelierului deschis, cât și icoane
realizate înainte de atelier, pentru a oferi o mărturie cât mai bogată asupra
preocupărilor fiecăruia.
În cursul lunii
decembrie, vom lansa catalogul ediției de anul acesta, în formula unui
caiet de atelier ce va cuprinde texte și mai ales imagini legate de inițiativa
noastră.
Evenimentul este realizat cu sprijinul Primăriei Orașului Otopeni și al
Centrului Cultural ”Ion Manu”.
Parteneri: Librăria
Bizantină, Librăria Sophia, Școala Agatonia, Square Media, Rost, Total
Comunicare
Parteneri media: Igloo, Lumea
Credinței, Observator Cultural, modernism.ro, Lacasuri ortodoxe, Asociatia culturala Karyes,
Familia Ortodoxă, TVR 1, Universul Credinței, Radio Trinitas, Fundația Calea
Victoriei, Jurnalul de Ilfov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu