Iconari în Otopeni
EDIȚIA A DOUA
LANSARE DE CARTE
LIBRĂRIA BIZANTINĂ
JOI 19 MARTIE 19.00
București,
19 martie, ora 19.00 se lansează cartea ICONARI
ÎN OTOPENI, la Librăria Bizantină în cadrul vernisajului expoziției Cristina
și Andrei Răileanu. Realizat la finalul anului 2014, după derularea ediției a
doua a simpozionului național cu același nume, volumul reprezintă o parte
esențială a proiectului desfășurat împreună cu Primăria orașului Otopeni și
Centrul Cultural “Ion Manu”.
Cea de-a doua ediție a proiectului a fost organizată cu ocazia anului
comemorativ dedicat cinstirii Sfinților Martiri Brâncoveni și a propus tema
specificului artei și stilului brâncovenesc în iconografia contemporană
românească alături de o selecție reprezentativă de iconari din România și
Transnistria: Bogdan
Verdeș (Galați), Camelia Popa (Otopeni), Cătălin Palamariu (București), Cezar
Ivana (București), Cristian Badalan (Galați), Cristina Răileanu (Cluj-Napoca),
Gabriel Giodea (Craiova), Marcel Furtuna (Iași), Sorin George Nicolae
(București), Vitalie Ciocoi (Chițcani,
Transnistria), ieromonah Savatie Baștovoi (m-tirea Noul Neamț,
Transnistria), Ana-Maria Goilav (București), Claudiu Opaina (București), Bogdan
Popa (Piscu, Ilfov).
Coordonat de iconarul Ioan Popa alături de curatorul și istoricul de artă
Mădălina Mirea, evenimentul s-a concentrat de această dată asupra unui concept
unitar – un Martyricon ca structură mobilă, în formula propusă de Lector Dr.
Arh. Ana-Maria Goilav, ce a cuprins obiecte liturgice, mozaicuri, panouri
pictate și sculptate de participanți. S-au adăugat conferințe ce au adus în
discuție aspecte legate de elemente iconografice, stilistice, arhitectonice,
imnografice și istorice brâncovenești, alături de Preot Dr. Lector Univ. Jan
Nicolae, pictor-restaurator Romeo Andronic, critic de artă Vladimir Bulat și
diacon Cornel Coman. De asemenea, evenimentul ce a deschis expoziția a fost
însoțit de lansarea filmului “Un chip de
lumină - Arhimandritul Ioan, stareţ al mânăstirii Hurezi între anii 1692 –
1726” (editor Iuliana Mateescu).
Cartea Iconari în
Otopeni – ediția a doua surprinde această
mișcare vie a întregului proiect, încercând să depășească scopurile punctuale
ale desfășurării de ediție și abordând noi perspective alături de reproducerea
lucrărilor realizate de iconarii invitați. Și în cadrul publicației, ca și în
contextul evenimentului, constituirea unei echipe și a unui fond iconografic
legat printr-o aceeasi tematică reprezintă miza unei provocări de a depăși
propunerile individuale și de a gestiona la nivel de grup un mod de lucru,
caracterul normativ al unei picturi în spiritul și în sensul comemorativ
brâncovenesc. Astfel, așa cum Martyricionul reprezintă un bun cultural ce
depășește ideea unei colecții de icoane, tot așa și cartea ce însoțeste acest
proiect constituie un reper coerent și unitar legat de iconografia românească
de astăzi.
Cu un concept editorial ce alătură mărturii din cadrul evenimentului și
subiecte de interes iconografic, liturgic, arhitectonic și istoric, având o
grafică ce reușește să așeze un echilibru firesc între capitole, imagini și
detalii de alcătuire a paginii (semnată de Ioana Bita Giulea) și o realizare tehnică
ireproșabilă (Imprimeria Arta Grafică), cartea încearcă și la nivel tehnic să
ofere cititorului o întâlnire limpede, pe măsura și în spiritul întregului
proiect.
“Se spune că regimul comunist nu a așezat
între figurile istorice definitorii pentru identitatea noastră națională pe
Constantin Brâncoveanu, pentru că l-a considerat un învins. Celor doi conducători li se povestise
sângeroasa scenă a martiriului și au considerat-o de rău augur. Iată de ce abia
în 1992 a fost posibil actul reparator al canonizării Brâncovenilor și trecerea
lor binemeritată în rândul sfinților care ocrotesc spiritualitatea românească.
Avem, așadar, mai puțin de un sfert de veac de când există preocupări în zona
precizării unei iconografii a acestor sfinți martiri. Tabloul votiv de la
Hurezi, sursa primă și contemporană a chipurilor înfățișate, a contribuit la
delimitarea unui cadru. Însă iconarii și melozii au revizitat documentele
vechi, arhivele, cronicile, pentru a complini detaliile atât de necesare pentru
aducerea mai aproape de noi a acestor repere ferme de credință ortodoxă.
Astăzi, la trei veacuri de la martiriul lor,
departe de ideea de a fi fost învinși, Brâncovenii sunt prezențe vii, concrete,
figuri cu caracter de exemplaritate.
Chiar dacă manifestările dedicate sfinților
martiri vor continua, încercăm, prin cea de-a doua ediție a simpozionului
Iconari în Otopeni, să sintetizăm experiența acestui an jubiliar. Care sunt
elementele definitorii ale artei brâncovenești, care sunt trăsăturile sine qua non ale iconografiei sfinților,
cum și cât din stilul brâncovenesc -
singura contribuție românească majoră la istoria artei universale - se reflectă
în arta contemporană, iată doar câteva
dintre dilemele la care căutăm un răspuns.
Vă
invităm să vă alăturați acestui grup de tineri iconari, teologi,
istorici de artă și să ne însoțiți în acest demers spiritual, cu frământările
omului modern, ancorat în viața cetății, pentru care nevoia de repere
duhovnicești este una legitimă și constant afirmată.”
(Mădălina Mirea, curator)
Cartea
Iconari în Otopeni este realizată cu
sprijinul Primăriei Orașului Otopeni și al Centrului Cultural ”Ion Manu”.
Parteneri: Librăria
Bizantină, Welde Romania, Total Comunicare, WM Outdoor & Indoor
Advertising, Filos, La Vulturi
Parteneri media: Igloo,
Observator Cultural, Lumea Credinței, Pemptousia, Familia Ortodoxă, Jurnalul de
Ilfov, Radio Trinitas, TVR1, Universul Credinței
Pentru orice alte informații puteți accesa / contacta:
iconariotopeni.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu