miercuri, 12 noiembrie 2014

Retrospectiv asupra conferintelor

Ziua a cincea a fost dedicată conferințelor. A fost un timp dens, în care, în prezența unui public nu foarte numeros dar foarte interesat de subiect s-au derulat conferințele anunțate.
 Părintele Jan Nicolae de la biserica din Alba, ce poartă hramul Sfinților Martiri Brâncoveni, ne-a prezentat rezultate ale cercetării domniei sale asupra dimensiunii iconografice a euharistiei la români. Cu un rar întâlnit dar al vorbirii, stăpânind în detaliu o vastă bibliografie, inclusiv internațională, părintele ne-a adus în atenție câteva reprezentări de referință ale lui Iisus Hristos Vița Vieții. Icoana, zugrăvită de Ioan Popa cu prilejul simpozionului din această primăvară, de la Cotroceni, icoană care alătură, în aceeași imagine pe Sfinții Martiri Brâncoveni și pe iisus Hristos în a cărui coastă se originează vrejul viței de vie, este considerată de către părintele Jan Nicolae a fi imaginea emblematică a acestui an.
A urmat expunerea domnului Romeo Andronic, despre restaurarea bisericii de la Mogoșoaia, o expunere densă, din care am aflat că inclusiv între straturile de pictură datate 1688 și, respectiv, 1705 există diferențe stilistice, deși, teoretic, sunt pictate de același meșter - Constantinos. Când între anii 1941 - 1943 Martha Bibescu restaurează cu resurse proprii biserica, pictura va fi încredințată unor pictori italieni. I.D. Ștefănescu a intervenit atunci personal și a stopat aceste lucrări de restaurare care, se pare, erau executate cu substanțe improprii. Între anii 1975 - 1982 pictura a trecut printr-o nouă încercare de restaurare. Etapa 2009 - 2014, care tocmai s-a încheiat a avut de rezolvat mai multe desprinderi ale stratului de zidărie, dar și ale stratului de culoare. Cea mai mare provocare cu care s-a confruntat echipa domnului Romeo Andronic a fost integrarea cromatică. În calitate de beneficiar, vă pot spune că lucrul este bine făcut.
După pauza de prânz, a fost rândul lui Vladimir Bulat să ne ofere o altă perspectivă asupra percepției contemporane a lui Brâncoveanu. Câteva fragmente din cronica lui Uric, cronicarul moldovean, ni-l înfățișează pe Brâncoveanu drept un prinț care a stricat vechea rânduială (?) și care și-a permis să bată monedă cu chipul său, ca într-o țară suverană. Cea de-a doua parte a expunerii domnului Vladimir Bulat a adus în discuție elemente ale iconografiei martirilor, așa cum apar ele reflectate de lucrările Elenei Murariu. A fost subliniat efortul artistei, întins pe mai bine de două decenii de a stabili câteva coordonate clare ale reprezentării Brâncovenilor, fundamentat în surse documentare de primă mână și înglobate într-o viziune artistică personală de excepție.
Părintele diacon Cornel Coman ne-a împărtășit provocările cu care se confruntă un imnograf, atunci când trebuie să adune la un loc lucrurile relevante pentru istoria unui sfânt. Căutările în domeniul metricii, aflarea cuvântului propriu sensului prim, care, însă, să aibă și virtuți expresive, sunt doar câteva dintre obstacolele pe care le are de depășit cel ce se încumetă să compună astăzi o slujbă pentru un sfânt intrat recent în panteonul național, așa cum este și cazul Sfinților Brâncoveni. Discuția s-a lărgit asupra cuvintelor recente, neologisme de exemplu, despre care părintele diacon consideră că nu au ce căuta în limbajul liturgic, dar, din sală, au fost voci care au susținut faptul că omul modern are dreptul să înțeleagă acest limbaj viu, purtător de sens și că, la rigoare, omul contemporan ar fi dispus, poate, să sacrifice forma pentru o mai bună înțelegere a conținului.
Nu a mai fost timp să repertoriem motivele brâncovenești, așa cum ne propuseserăm și Ana - Maria Goilav ne-a promis că ne va prezenta în această seară, la vernisaj, ideea martirionului călător. În schimb, am beneficiat de un excurs extrem de bine documentat în contemporaneitatea lui Brâncoveanu, oferit, chiar lângă panourile crude, de doamna Doina Mândru. Domnia sa ne semnealează faptul că în arta brâncovenească există influențe ale renașterii târzii, laolată cu elemente de decorație vegetală venite pe filieră orientală și că importul de elemente stilistice limitează originalitatea artei brâncovenești. Artă care este potrivită pentru spații mici, nu pentru catedralele contemporane. Și că, așa cum dacă Brâncoveanu ar fi trăit astăzi ar fi avut o mașină de ultimul tip, este necesar ca și demersul nostru să fie unul realist, care să recupereze tradiția, fără însă a-i rămâne captivi. 
Discuțiile ar fi continuat până târziu, în noapte, dacă toți participanții nu ar fi fost epuizați. Era o stare de efervescență spirituală, din care ne-am desprins cu greu.
O tânără familie din Ploiești era pe punctul de a pierde trenul. Lor le datorăm minunatele imagini și, lucru prețios, înregistrarea conferințelor. Cineva a venit special de la Bacău și a rămas cu noi în tot acest timp și nu puțini au fost cei care ne-au încurajat să continuăm.

Așa să ne ajute Dumnezeu!
Mădălina Mirea, curator eveniment
















sâmbătă, 8 noiembrie 2014

Atelierul nostru

În cele câteva minute dinaintea deschiderii expoziției, adica a întâlnirii noastre după terminarea atelierelor deschise ce au avut loc la Centru Cultural "Ion Manu" din Otopeni, acum, când începe atelierul nostru, al celor ce privim, ne amintim de cele întâmplate la masa vorbelor, cu o zi în urmă.



Ziua a cincea a fost dedicată conferințelor. A fost un timp dens, în care, în prezența unui public nu foarte numeros dar foarte interesat de subiect s-au derulat conferințele anunțate.
Părintele Jan Nicolae de la biserica din Alba, ce poartă hramul Sfinților Martiri Brâncoveni, ne-a prezentat rezultate ale cercetării domniei sale asupra dimensiunii iconografice a euharistiei la români. Cu un rar întâlnit dar al vorbirii, stăpânind în detaliu o vastă bibliografie, inclusiv internațională, părintele ne-a adus în atenție câteva reprezentări de referință ale lui Iisus Hristos Vița Vieții. Icoana, zugrăvită de Ioan Popa cu prilejul simpozionului din această primăvară, de la Cotroceni, icoană care alătură, în aceeași imagine pe Sfinții Martiri Brâncoveni și pe iisus Hristos în a cărui coastă se originează vrejul viței de vie, este considerată de către părintele Jan Nicolae a fi imaginea emblematică a acestui an.

A urmat expunerea domnului Romeo Andronic, despre restaurarea bisericii de la Mogoșoaia, o expunere densă, din care am aflat că inclusiv între straturile de pictură datate 1688 și, respectiv, 1705 există diferențe stilistice, deși, teoretic, sunt pictate de același meșter - Constantinos. Când între anii 1941 - 1943 Martha Bibescu restaurează cu resurse proprii biserica, pictura va fi încredințată unor pictori italieni. I.D. Ștefănescu a intervenit atunci personal și a stopat aceste lucrări de restaurare care, se pare, erau executate cu substanțe improprii. Între anii 1975 - 1982 pictura a trecut printr-o nouă încercare de restaurare. Etapa 2009 - 2014, care tocmai s-a încheiat a avut de rezolvat mai multe desprinderi ale stratului de zidărie, dar și ale stratului de culoare. Cea mai mare provocare cu care s-a confruntat echipa domnului Romeo Andronic a fost integrarea cromatică. În calitate de beneficiar, vă pot spune că lucrul este bine făcut.

După pauza de prânz, a fost rândul lui Vladimir Bulat să ne ofere o altă perspectivă asupra percepției contemporane a lui Brâncoveanu. Câteva fragmente din cronica lui Uric, cronicarul moldovean, ni-l înfățișează pe Brâncoveanu drept un prinț care a stricat vechea rânduială (?) și care și-a permis să bată monedă cu chipul său, ca într-o țară suverană. Cea de-a doua parte a expunerii domnului Vladimir Bulat a adus în discuție elemente ale iconografiei martirilor, așa cum apar ele reflectate de lucrările Elenei Murariu. A fost subliniat efortul artistei, întins pe mai bine de două decenii de a stabili câteva coordonate clare ale reprezentării Brâncovenilor, fundamentat în surse documentare de primă mână și înglobate într-o viziune artistică personală de excepție.

Părintele diacon Cornel Coman ne-a împărtășit provocările cu care se confruntă un imnograf, atunci când trebuie să adune la un loc lucrurile relevante pentru istoria unui sfânt. Căutările în domeniul metricii, aflarea cuvântului propriu sensului prim, care, însă, să aibă și virtuți expresive, sunt doar câteva dintre obstacolele pe care le are de depășit cel ce se încumetă să compună astăzi o slujbă pentru un sfânt intrat recent în panteonul național, așa cum este și cazul Sfinților Brâncoveni. Discuția s-a lărgit asupra cuvintelor recente, neologisme de exemplu, despre care părintele diacon consideră că nu au ce căuta în limbajul liturgic, dar, din sală, au fost voci care au susținut faptul că omul modern are dreptul să înțeleagă acest limbaj viu, purtător de sens și că, la rigoare, omul contemporan ar fi dispus, poate, să sacrifice forma pentru o mai bună înțelegere a conținului.

Nu a mai fost timp să repertoriem motivele brâncovenești, așa cum ne propuseserăm și Ana - Maria Goilav ne-a promis că ne va prezenta în această seară, la vernisaj, ideea martirionului călător. În schimb, am beneficiat de un excurs extrem de bine documentat în contemporaneitatea lui Brâncoveanu, oferit, chiar lângă panourile crude, de doamna Doina Mândru. Domnia sa ne semnealează faptul că în arta brâncovenească există influențe ale renașterii târzii, laolată cu elemente de decorație vegetală venite pe filieră orientală și că importul de elemente stilistice limitează originalitatea artei brâncovenești. Artă care este potrivită pentru spații mici, nu pentru catedralele contemporane. Și că, așa cum dacă Brâncoveanu ar fi trăit astăzi ar fi avut o mașină de ultimul tip, este necesar ca și demersul nostru să fie unul realist, care să recupereze tradiția, fără însă a-i rămâne captivi.

Discuțiile ar fi continuat până târziu, în noapte, dacă toți participanții nu ar fi fost epuizați. Era o stare de efervescență spirituală, din care ne-am desprins cu greu.

O tânără familie din Ploiești era pe punctul de a pierde trenul. Lor le datorăm minunatele imagini și, lucru prețios, înregistrarea conferințelor. Cineva a venit special de la Bacău și a rămas cu noi în tot acest timp și nu puțini au fost cei care ne-au încurajat să continuăm.

Așa să ne ajute Dumnezeu!
Mădălina Mirea, curator eveniment

Au participat cu truda mâinii și a inimii:

Bogdan Verdeș (Galați), icoană (Sf. Ștefan Brâncoveanu) și frescă (medalion Sf. Maria doamna)
Camelia Popa (Otopeni), icoană (Sf. Matei Brâncoveanu)
Cătălin Palamariu (București), frescă (2 medalioane cu Sfinții Grigorie Dascălul și Gheorghe de la Cernica), ornamente exterioare
Cristian Badalan (Galați),  icoană (Sf. Constantin fiul) și frescă (medalion Sf. Calinic de la Cernica)
Cristina Răileanu (Cluj-Napoca), icoană (Sf. Radu Brâncoveanu)
Gabriel Giodea (Craiova), frescă (Iisus Hristos Pantocrator)
Marius Cezar Ivana (București), frescă (Sf. Dimitrie Basarabov) și icoană (Sf. Ianache Văcărescu)
Sorin George Nicolae (București), icoană (Maica Domnului  cu pruncul)
Vitalie Ciocoi (Chițcani, Transnistria), frescă (medalion Sf. Constantin cel Mare și Sf. Antim Ivireanul)
ieromonah Savatie Baștovoi (m-tirea Noul Neamț, Transnistria), sculptură în lemn (cruce cu Mântuitorul)
Ana-Maria Goilav (București), arhitectură (proiect Martyrion)
Claudiu Opaina (București), mozaic (Sf. Mahramă)
Bogdan Popa (Piscu, Ilfov), aurar (candelă)

Au participat cu truda vorbei și a inimii:

preot Dr. Lector Univ. Jan Nicolae (Facultatea de Teologie, Alba-Iulia), Iconografia euharistică brâncovenească
Romeo Andronic (pictor–restaurator), Conservarea și restaurarea picturii murale la biserica Sf. M. Mc. Gheorghe (sec. XVII), Mogoşoaia - jud. Ilfov
Vladimir Bulat (critic de artă), Iconografia martirilor Brâncoveni. De la Tomosul de canonizare la stilistica iconologică
Mădălina Mirea (istoric de artă), Elemente stilistice reprezentative ale artei brancovenesti – o perspectivă istorică
lect. dr. arh. Ana-Maria Goilav (UAUIM, București), Un martyrion călător al Sfinților Brâncoveni
diacon Cornel ComanIconografie şi Imnografie - convergențe tehnice

Sunt alături de noi în această seara cu bucurie:
ora 18:00: Iuliana Mateescu (editor), lansarea filmului Un chip de lumină - Arhimandritul Ioan, stareţ al mânăstirii Hurezi între anii 1692 – 1726’
ora 19:30: Grupul psaltic “Stavropoleos” condus de arhid. lector univ. dr. Gabriel Constantin Oprea
Le mulțumim tuturor și în mod special Primăriei Orașului Otopeni și Centrului Cultural ”Ion Manu”.
Partenerilor: Librăria Bizantină, Welde Romania, Total Comunicare, WM Outdoor & Indoor Advertising, Filos, La Vulturi
Partenerilor media: Igloo, Observator Cultural, Lumea Credinței, Pemptousia, Familia Ortodoxă, Jurnalul de Ilfov, Radio Trinitas, TVR1, Universul Credinței
Pentru orice alte informații puteți contacta:
 


joi, 6 noiembrie 2014

A patra zi de atelier - Iconari in Otopeni

Am ajuns în ultima zi de ateliere şi atmosfera este animată. Sfinţii au primit aureole şi veşminte bogate, verso-ul panourilor a fost decorat cu motive vegetale. Provocarea nu a fost uşoară, dar tinerii iconari au luat lucrurile în serios şi întregul are un caracter unitar. Continuu să mă mir de smerenia şi frăţietatea care au domnit în acest spaţiu în toate aceste zile.
Mădălina Mirea, curator eveniment





Vă reamintim pogramul conferințelor de mâine:

ora 10:00, preot dr. lector univ. Jan Nicolae (Facultatea de Teologie, Alba-Iulia) - Iconografia euharistică brâncovenească
ora 11:00, Romeo Andronic (pictor–restaurator) - Conservarea și restaurarea picturii murale la biserica Sf. M. Mc. Gheorghe (sec. XVII), Mogoşoaia - jud. Ilfov
ora 12:30 - 14:00, pauză 
ora 14:00, Vladimir Bulat (critic de artă) - Iconografia martirilor Brâncoveni. De la Tomosul de canonizare la stilistica iconologică
ora 15:00, Mădălina Mirea (istoric de artă dr.) - Elemente stilistice reprezentative ale artei brancovenesti – o perspectivă istorică
ora 16:00, lect. dr. arh. Ana-Maria Goilav (UAUIM, București) și dr. Petre Guran - Un martyrion călător al Sfinților Brâncoveni
ora 17:00, diacon Cornel Coman Iconografie şi Imnografie - convergențe tehnice

Vă așteptăm cu drag!

miercuri, 5 noiembrie 2014

A treia zi Iconari in Otopeni

Dragi prieteni,

Am aflat o reţetă de emulsie, pe care vi-o împărtăşesc. Sorin George Nicolae mi-a dat voie.
Întâi a pus la încălzit, pe o plită electrică, vinul alb. În acest timp, a separat ouăle. După ce găbenuşul a fost izolat de albuş, a fost rotit pe fragmente de hârtie igienică, apoi fina lui pojghiţă a fost înţepată şi doar interiorul gălbenuşului a fost scurs într-un mic vas. Alături, a preparat substanţa grasă: ulei copt la soare, cu vernis flamand pe bază de mastic şi un strop de ceară albită. Se amestecă împreună şi se adaugă vin călduţ. Gălbenuşurile sunt, la rândul lor frecate şi se adaugă şi peste ele vin călduţ. Apoi cele două componente se încorporează reciproc. Rezultă o emulsie semi-grasă, cu foarte bună stabilitate (lăsată vara în soare rezistă chiar până la două săptămâni), iar particulele de ceară adaugă straturilor coeziune şi oferă pigmenţilor un aspect mat.

Printre vizitatori, doi oameni dragi: Carmen Paiu şi Valeriu Mladin. Un tur de orizont le relevă comori de meştesug bănuite, necunoscute. Ne bucurăm împreună că vechiul fond de motive este revizitat şi adus din nou în operă, pentru omul de azi, cu sufletul însetat de frumos ca acum multe secole în urmă. Engolpioane sculptate în lemn de păr, au primit, prin grija meşterului orfevru pietre preţioase încrustate în lucrătură fină de argint. Nu cutezi să le atingi, deşi ţi-ar fi drag.

Lumina din icoane a răzbit dincolo de geamuri şi a risipit ceaţa de afară.
Peste tot se propagă liniştea lucrului tenace, întreruptă doar de cântarea despre Sfinţii Martiri Brâncoveni.
Timpul se dilată şi frumuseţea ne picură în suflete.


Binecuvântăm pe Domnul pentru aceste clipe la care ne-a făcut părtaşi!
Mădălina Mirea, curator eveniment























Și, iată, deja putem anunța programul conferințelor de vineri, 7 noiembrie. Locul este același cu cel al atelierelor - Centrul Cultural "Ion Manu" din Otopeni.

ora 10:00, preot dr. lector univ. Jan Nicolae (Facultatea de Teologie, Alba-Iulia) - Iconografia euharistică brâncovenească
ora 11:00, Romeo Andronic (pictor–restaurator) - Conservarea și restaurarea picturii murale la biserica Sf. M. Mc. Gheorghe (sec. XVII), Mogoşoaia - jud. Ilfov
ora 12:30 - 14:00, pauză 
ora 14:00, Vladimir Bulat (critic de artă) - Iconografia martirilor Brâncoveni. De la Tomosul de canonizare la stilistica iconologică
ora 15:00, Mădălina Mirea (istoric de artă dr.) - Elemente stilistice reprezentative ale artei brancovenesti – o perspectivă istorică
ora 16:00, lect. dr. arh. Ana-Maria Goilav (UAUIM, București) și dr. Petre Guran - Un martyrion călător al Sfinților Brâncoveni
ora 17:00, diacon Cornel Coman - Iconografie şi Imnografie - convergențe tehnice

Vă așteptăm cu drag!

Despre ziua a doua la atelierele Iconari in Otopeni

Lucrul avansează cu spor, sfinții sunt deja înveșmântați. 

Vizitatorii copii desenează sau pun, cuminți, întrebări. Primesc câteva pietricele de mozaic și se retrag mulțumiți, cu grija parcă să nu deranjeze. Și doar pentru că elevii din ciclul primar sunt în vacanță și sunt, poate plecați, nu suntem asaltați, ca anul trecut, de grupuri aduși de învățătoare sau de doamna de religie. 

În tagma artiștilor, atmosfera generală este de împreună lucrare. se împrumută pensule, se măsoară distanțe și lungimi de picior de sfânt, se negociază un ocru al nimbului, tribute ale unității în diversitate, pentru că, nu-i așa, fiecare panou care prinde contur este, dincolo de un act de creație, un act de smerenie. 

 Pentru că suntem datori să spunem: invitații la acest simpozion sunt meșteri consacrați, fiecare în domeniul său, oameni care au avut confirmările necesare depășirii treptei de ucenic. Și, cu toate acestea, au acceptat această provocare, s-a oprit fiecare din lucrarea sa, pentru a jertfi timp și efort întru slava Sfinților Martiri Brâncoveni. 

Cu siguranță truda le va fi răsplătită prin frumusețea obiectului insolit care începe să se precizeze. 

Vă așteptăm cu drag, până sâmbătă, la Otopeni!
Mădălina Mirea, curator eveniment

















Multumim pentru fotografii Ioan Popa!
Și adăugăm alte câteva imagini culese de la parintele Savatie Baștovoi, pentru care mulțumim!